Ads 468x60px

Pages

Tuesday, February 19, 2013

Resipi Ikan Pari Bakar dan Air Asam


Saya  & hubby antara penggemar ikan bakar... nak pulak ikan pari... perggghhh... mmg menambah selera makan la... kadang2 weekend je kitorang slalu gi mkn tghari kt kedai D'L*m*u N*p*s kt Bndr Baru Bangi. Ikan bakar dia boleh la dikatakan sedap... tp agak mahal la... sekeping ikan pari bakar je hrga RM13... Kalau slalu nk mkn ctu, kopak gak la...

Nk dijadikan rezeki kami, pada cuti Maulidur Rasul yg lps,kami sekeluarga amik kesempatan utk cuti panjang sekali dgn cuti Thaipusam & Hari Wilayah... Apply cuti 4 hari je, dpt 11 hari... so, balik kg ke utara & p jln ke langkawi (3hari, 2mlm)... bawak mak, ayah bercuti... dh smpai sana, mmg rambang mata la tngok brg nk shopping... kami p time weekdays... x la ramai org... yg sgt mnjadi idaman hati saya ialah visions & grill pan (pemanggang ajaib)... mmg duk tringin nk beli lama dh.. tp agak mahal nk beli... alang2 dh smpai langkawi, kami pun beli dgn suka hati la...

Dah ada grill pan tu, bersemangat la nk try bakar ikan... 1st trial kami bakar ikan siakap + sotong... yg ni pakai pes segera ja... yg siap dlm botol tu... hubby beli kt pekan penaga... rasanya boleh la tahan... air asam pun pakai yg segera dlm botol nye... beli kt pasar tani... tp brg2 awet ni x le sesedap kalau kita buat sendiri kan... fresh & memenuhi citarasa kita... so, the next week kami p pasar tani putrajaya (setiap hari selasa & jumaat).. kami p yg hr jumaat... hubby beli ikan pari.. dia kata suruh buat bakar (keesokan harinya, sabtu)... ms nk beli tu, tnggal 5 keping je (dh siap dipotong). org yg jual tu suh amik semua dgn harga RM10.00... mula hubby nk amik 2 keping je (bajet sorang sekeping je la kannnn...) tp dh org tu bg diskaun, so, kami pun amik la semua yg tinggal tu...

Saya kata kt hubby nk try buat pes sendiri... x mau pakai yg segera. so, call mak pagi tu utk tnya resipi. mak pun bgtau... mak kata ada 2 cara... salah satunya yg sy nk share kt bwh ni.. cuma bezanya mak x buh serai... saya buh 1btg serai sbb ada lebihan rebus ketam sebelum tu... tp rasa buh serai lg tmbah sedap kot... hehehee... satu cara lg mak kata kena blend serai, jintan manis, garam, gula. lps tu buh santan... yg ni saya x try lg sbb santan x de kt rmh masa tu...

Lps dh siap lumur ikan dgn pes ni, saya masukkan dlm peti ais, biar dlm 3jam++... ms tu dh pkl 1.30, hubby kata kita mkn lewat ptg la sbb pg dh mkn nasi lemak... tghari tu hubby ratah seekor ketam... dh kenyang la tu... saya pun buat la keja2 lain apa yg patut, lps tu tido kejap, sementara nk tnggu asar... lps asar baru start keja2 membakar & masak nasi + lauk lain...

Mula bakar 3 keping dulu, sbb x muat pan... smentara nk tnggu the next 2 keping lg dibakar, kami suami-isteri duk meratah ikan yg dh siap dibakar tu smpai licin... hehehe... tnggal 2 keping tu je utk dimakan dgn nasi... tanya hubby, mana lg sedap dgn kedai D'L*m*u N*p*s & pes segera yg bakar siakap mnggu sblum tu... hubby kata yg ikan pari ni lg sedap... lps ni kalau nk mkn ikan bakar x yah gi kedai dh... buat sendiri je... sedap & jimat kos... korang cuba la resipi ni... kalau ikut betul, mesti x mengecewakan... :)

Perencah/pes ikan pari
Bahan:
5 keping ikan pari - dipotong sebesar tapak tangan
3 sudu besar Cili kering yang telah dikisar
7 ulas Bawang merah
1 batang serai
Sedikit belacan
Asam Jawa - buang biji
Gula
Garam

Cara-cara:
  1. Ikan pari dicuci bersih. Untuk hilangkan bau hanyir ikan, lumurkan dengan asam jawa. Toskan.
  2. Kisar bawang merah, serai, belacan, asam jawa, gula dan garam.
  3. Campurkan bahan2 yang dikisar tersebut bersama cili kering (yg tlh siap dikisar).
  4. Gaulkan kesemua bahan dan lumurkan pada ikan pari.
  5. Perap ikan pari yang telah dilumur dengan pes (saya perap selama 3jam++). Untuk kekalkan kesegaran ikan, simpan dalam peti sejuk.
  6. Bakar ikan pari.... siap... (enak dicicah bersama air asam jawa)! 
**Untuk elakkan ikan melekat pada pan, boleh letakkan sedikit mentega/majerin/minyak

-ni rupa ikan pari yg siap diperap-
-ikan pari sedang dibakar menggunakan pemanggang ajaib-


Air Asam
Bahan:
7 biji cili padi - dipotong halus
1 biji tomato - dipotong halus
1 labu bawang besar - dipotong halus
10 biji cili padi
1 biji cili merah
Sedikit belacan (saya bakar dulu belacan ni)
Asam Jawa
Air
Gula
Garam

Cara-cara:
  1. Masukkan cili padi, tomato dan bawang besar yang telah dipotong halus ke dalam mangkuk.
  2. Tumbuk cili padi, cili merah dan belacan.
  3. Perah asam jawa bersama sedikit air, buang biji asam.
  4. Campurkan kesemua bahan pada no 1-3.
  5. Gaul bagi rata, masukkan gula & garam sesedap rasa... Siap!

5 comments:

Dy's bakeworks said...

kak azila. mana gambaq ikan yg dah siap masak? hihihi

Azila Azmi said...

hihihi.. ada kt kamera... hasben lak nk pakai kamera kemarin & hr ni... tu yg x sempat nk upload lg... insyaAllah, esok akak upload ek... thanks sbb sudi baca blog akak... :)

Azila Azmi said...

Diana, akak dh update blog ni.. dh masukkan gambar ikan yg dh siap dimasak... :)

Anonymous said...

Dah try, memang terbaik

Yati Sahiri said...
This comment has been removed by the author.